Tilbage

Nyt om sejlads på Skjern Å

Kommunerne langs Skjern Å er gået sammen om et sæt fælles regler for den sejlads, der finder sted på åen.
Klagefristen udløber 27. februar 2017

De ny fælles regler betyder blandt andet, at sejladsperioden bliver forlænget på dele af strækninger af Skjern Å.

Antallet af kanoer til udlejning er blevet fastsat til 75 styk.

Det ny tillægsregulativ har været i høring i otte uger. Vi har lavet enkelte små ændringer som følge af de høringssvar, vi modtog.

Læs den samlede afgørelse.

Læs den tilhørende naturvurdering.

Se oversigtskortet over området langs Skjern Å.

Se ordensregler for sejlads på Skjern Å.

Se det nye tillægsregulativ.

Det er vandløbsloven, der ligger grund til de afgørelser, vi træffer om restaurering af vandløb.

Lovgrundlaget er vandløbslovens § 82, § 84 stk. 1, nr. 1-3 samt stk. 4. 

Du kan, hvis du er berettiget til det, klage over afgørelser om restaurering af vandløb. Det gør du til Natur- og Miljøklagenævnet.

Hvem kan klage?

De, der kan klage er:

  • den part, som afgørelsen er rettet til
  • enhver der må antages at have en individuel, væsentlig interesse i sagens udfald
  • en berørt nationalparkfond oprettet efter lov om nationalparker
  • Danmarks Sportsfiskerforbund
  • Danmarks Naturfredningsforening.

Tilladelsen må ikke bruges, før fristen for at klage er løbet ud. Hvis en klage er indgivet i tide, har den opsættende virkning for afgørelsen, medmindre klagemyndigheden bestemmer andet.

Du skal bruge den digitale klageportal, når du klager til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Log ind på portalen via borger.dk eller virk.dk - og brug dit NemID.

Du kan i særlige tilfælde blive fritaget fra at bruge portalen. Læs mere under 'dispensation fra Klageportalen'.

Du betaler et gebyr for at klage

Når du klager, skal du betale et gebyr. Du betaler gebyret med betalingskort i Klageportalen.

Klagen sendes gennem Klageportalen til Herning Kommune, der har truffet afgørelsen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for Herning Kommune i Klageportalen.

Klagen skal være tilgængelig for Herning Kommune i Klageportalen (det vil sige, at klager har godkendt og betalt gebyr/bestilt en faktura i Klageportalen) senest på dagen for klagefristens udløb.

Hvis du ikke er tilfreds med afgørelsen og vil klage til domstolene, skal det ske senest seks måneder efter, du har fået afgørelsen. Læs mere under punktet 'anlæg en sag'.

Natur- og Miljøklagenævnet skal afvise klager, der kommer uden om Klageportalen. Der kan dog ske undtagelser, hvis der er særlige grunde til det.

Hvis du har en god grund til, at du ikke kan bruge portalen og gerne vil fritages for kravet, skal du sende os en mail og fortælle hvorfor.

Send anmodning om fritagelse fra Klageportalen

Vi sender din anmodning videre til Natur- og Miljøklagenævnet, som afgør, om du kan slippe for at bruge portalen. 

Når Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet en afgørelse, kan du ikke klage over det til en anden administrativ myndighed.

Du kan i stedet prøve en afgørelse ved domstolene. Hvis du vil anlægge sag, skal det ske senest seks måneder efter, at afgørelsen er gjort offentlig.

Du kan anlægge en sag

Du kan ikke indbringe Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelser for en anden administrativ myndighed. Til gengæld kan du prøve en afgørelse ved domstolene. Du skal anlægge sag inden seks måneder efter, at afgørelsen er gjort offentlig.

Du kan finde yderligere oplysninger om klagemuligheder i afgørelserne.

Kontaktinfo

Annika Sundberg Lauridsen
Biolog
Tlf.: 96288087
Mobil: 24629954
Send e-mail til ngoal@herning.dk

 

Brug altid en sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.