Tilbage

Landbrug i Kibæk har brug for mere grundvand

Landmanden på Ollingvej 14B i Kibæk har brug for mere vand til sine afgrøder.
Klagefristen udløber 08. maj 2017

Der er søgt om lov til at indvinde mere grundvand til vanding af landbrugsafgrøder. Der er der, fordi der kan vandes jord på Vejlgaardvej 3B og 6B.

Landmanden vil gerne øge mængden fra 30.000 til 100.000 m3 pr. år.

Vores opmåling viser, at der kan vandes knap 58 hektar. Vi giver normalt højst 1.200 m3 pr. hektar. Derfor giver vi en årlig vandmængde på 69.000 m3.

Se hele afgørelsen vedrørende Ollingvej 14B.

Det står i §80 i Vandforsyningsloven, at du kan klage over vores afgørelse.

Du klager via Klageportalen, som du kan læse mere om under punktet 'Klageportalen'.

Ansøgeren får besked, hvis andre klager over afgørelsen. En klage over en tilladelse, som bliver givet efter §§20, 21 eller 26 i Vandforsyningsloven, har normalt opsættende virkning (§78). Natur- og Miljøklagenævnet kan dog bestemme noget andet.

Ifølge §81 i Vandforsyningsloven kan afgørelserne prøves ved domstolene. Sagen skal anlægges inden seks måneder efter, at afgørelsen er offentliggjort.

VVM-afgørelser

Samtidig med en tilladelse efter §§20, 21 og 26 til ny eller større indvinding af vand, meddeler vi en VVM-afgørelse. Det gør vi i henhold til Planloven.

I henhold til Planlovens §58, stk. 1, nr. 4 er det kun retlige spørgsmål ved VVM-afgørelsen, du kan klage over. Det vil sige spørgsmål om overholdelse af planlovens og VVM-bekendtgørelsens bestemmelser i forbindelse med VVM-sagens behandling.

Enhver med retlig interesse i sagens udfald kan klage over afgørelsen.

Ifølge Planlovens §62 kan afgørelsen prøves ved domstolene. En sag skal i givet fald anlægges inden seks måneder efter, at afgørelsen er blevet offentliggjort.

Du skal bruge den digitale klageportal, når du klager til Miljø- og Fødevareklagenævnet. Log ind på portalen via borger.dk eller virk.dk - og brug dit NemID.

Du kan i særlige tilfælde blive fritaget fra at bruge portalen. Læs mere under 'dispensation fra Klageportalen'.

Du betaler et gebyr for at klage

Når du klager, skal du betale et gebyr. Du betaler gebyret med betalingskort i Klageportalen.

Klagen sendes gennem Klageportalen til Herning Kommune, der har truffet afgørelsen. En klage er indgivet, når den er tilgængelig for Herning Kommune i Klageportalen.

Klagen skal være tilgængelig for Herning Kommune i Klageportalen (det vil sige, at klager har godkendt og betalt gebyr/bestilt en faktura i Klageportalen) senest på dagen for klagefristens udløb.

Hvis du ikke er tilfreds med afgørelsen og vil klage til domstolene, skal det ske senest seks måneder efter, du har fået afgørelsen. Læs mere under punktet 'anlæg en sag'.

Natur- og Miljøklagenævnet skal afvise klager, der kommer uden om Klageportalen. Der kan dog ske undtagelser, hvis der er særlige grunde til det.

Hvis du har en god grund til, at du ikke kan bruge portalen og gerne vil fritages for kravet, skal du sende os en mail og fortælle hvorfor.

Send anmodning om fritagelse fra Klageportalen

Vi sender din anmodning videre til Natur- og Miljøklagenævnet, som afgør, om du kan slippe for at bruge portalen. 

Når Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet en afgørelse, kan du ikke klage over det til en anden administrativ myndighed.

Du kan i stedet prøve en afgørelse ved domstolene. Hvis du vil anlægge sag, skal det ske senest seks måneder efter, at afgørelsen er gjort offentlig.

Du kan anlægge en sag

Du kan ikke indbringe Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelser for en anden administrativ myndighed. Til gengæld kan du prøve en afgørelse ved domstolene. Du skal anlægge sag inden seks måneder efter, at afgørelsen er gjort offentlig.

Du kan finde yderligere oplysninger om klagemuligheder i afgørelserne.

Kontaktinfo

Lucia Aagaard
Miljøtekniker
Tlf.: 96288047
Send e-mail til lucia.aagaard@herning.dk

 

Brug altid en sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.